Ztráta české SIM karty v zahraničí a bankovní účet
Jednou z těch horších komplikací, které se můžou dlouhodobému cestovateli stát, je kromě ztráty pasu nebo kreditky i ztráta české SIM karty. Navíc, když ji má navázanou na elektronické ovládání svého bankovního účtu.
Čert vem kontakty, volání a smsky, to vše se dá snadno nahradit. O hodně větším problémem je, že bez SIM karty nemůžete poslat platbu, zaplatit kartou přes internet a u některých bank se dokonce ani nepřihlásíte k účtu, abyste zkontrolovali zůstatek. Nemáte totiž kam přijmout autorizační SMSku. Pro aktivního freelancera je to docela pohroma.
No a hádejte…mě přesně tahle nemilá věc potkala, když mi v jednom milém kambodžském bárku ukradli telefon. Řešení situace mi trvalo bezmála 2 měsíce, po které jsem neměla kontrolu absolutně nad ničím.
Co tedy můžete udělat, abyste to kvůli této maličkosti nemuseli otočit zpět do ČR?
Možnosti získání nové SIM karty
Získání nové funkční SIM karty s původním číslem je sice zdlouhavé, ale nejlepší řešení. Jak na to?
- Potracenou SIM kartu online zablokujte a nechte si poslat novou na svou adresu v ČR.
Do dvou dnů by vám měla přijít. - Váš zmocněnec vyzvedne SIM kartu a aktivuje ji přes *77 – musí ale znát vaše číselné heslo. SIMkartu můžete aktivovat i přes online zákaznickou péči zasláním čísla, které je vyznačeno přímo na SIMce.
- Nechte si SIMkartu poslat poštou, mezinárodním kurýrem nebo ať vám ji doveze někdo známý jedoucí do vašich končin. Můj osobní tip na cenově příznivou zásilku do zahraničí je zde.
Úskalí, která mě potkala, aneb velké zklamání ze strany Vodafone
- Operátor poslal bez upozornění nano SIM kartu, navíc bez adaptéru.
- Vodafone online poradna odpovídá až za 5 pracovních dní.
- Operátor poslal SIM kartu i přes vyplnění jiné doručovací adresy na trvalé bydliště.
- Vyskytly se technické problémy s aktivací, které trvaly cca týden. Operátor si je předával jako horký brambor z oddělení na oddělení. Po týdnu vše najednou začalo fungovat, komunikace ze strany Vodafone však byla více než laxní.
Možnosti řešení ze strany banky
Pokud z nějakého důvodu nemůžete získat novou SIMkartu, můžete změnit telefonní číslo navázané na váš bankovní účet. A to na dálku, bez toho abyste museli osobně na pobočku.
- Pošlete oficiální žádost o změnu telefonního čísla přes svou datovou schránku. S touto nejjednodušší možností ze zaměstnanců banky napoprvé nikdo nepočítal!
- S vytištěnou oficiální žádostí zajdete na ambasádu ČR, necháte si potvrdit podpis a vše pošlete vašemu bankéři. Pozor, tuto službu neposkytují na honorárních konzulátech.
- Váš osobní bankéř vám pošle mailem Dohodu o elektronickém bankovnictví, na níž bude změněné tel. číslo. Vy už jen připojíte elektronický podpis a pošlete zpátky. Jedna pracovnice mi řekla, že ji můžete podepsat i normálně a zaslat poštou. Tomu však příliš nevěřím.
Mnou vykomunikované možnosti řešení jsou bohužel jen pro Vodafone.cz a ČSOB. Myslím ale, že by mohly fungovat i u jiných bank a operátorů. Pokud máte někdo jiné zkušenosti, napište je prosím do komentářů.
A na věta závěr? Rozhodně doporučuju českou SIMku neztrácet!
Pěkný proces. Kdysi Vodafone dával na vyžádání druhou SIM se stejným číslem – třeba pro dvě zařízení, aby zákazník nemusel pořád přehazovat. Nevím, zda tato služba ještě funguje, ale pokud jo, je to možná řešení, jak se proti ztrátě SIMky zabezpečit – tu druhou prostě nechat na bezpečném místě v nějaké úschovně nebo prostě v tuzemsku a pak si ji v případě potřeby nechat poslat.
Tuhle službu jsem nově objevila právě při řešení mé situace. A vlastně máš pravdu, je to super nápad si SIMku objednat už před odjezdem a klidně ji i vozit s sebou. Jen jinde, než telefon :)
Tohle bohužel nepomůže, teda aspoň pokud banka posílá ověřovací SMS šifrované (já to tak u ČSOB zařízené mám). Druhá SIM u Vodafonu je totiž „obyčejná“, která nepodporuje bankovní aplikace.
Člověk jim platí poměrně horentní sumy oproti účtování někde jinde v Evropě. Když má člověk problém tak ho neumí řešit.
Při četbě tohoto blogpostu jsem si pro sebe říkal, že kdyby se ri to stalo u mě, tsk ti do druhého dne posílám SIMku do zahraničí.
Jo, tak to věřím, že ztráta SIM, navázané na bankovní účet, může být v zahraničí velkým problémem. Mám to taky tak, že bych se k tomu účtu ani nepřihlásil.
Jinak ztráta platební karty v zahraničí je ještě větší opruz – když mi na Novém Zélandu tenkrát někdo ve škole ukradnul ze třídy celý batoh včetně pasu a kreditky, tak jsem zkoušel všechno na světě, ale tenkrát (2004) to nemělo žádné řešení. Platební kartu banka pošle jen do vlastních rukou přímo vám a nikdo to nemůže přebrat.
Do jiné země ji banka ochotna poslat není za žádných okolností. Aspoň tenkrát GE Money nebyla, jak je to dnes nevím. Každopádně to dopadlo tak, že jsem si musel na Zélandu založit účet v místní bance a nechat si tam od kamaráda poslat peníze, které jsem mu pak přes internetové bankovnictví poslal na jeho účet (tenkrát ještě z ČR nešly z internetového bankovnictví posílat peníze do zahraničí…). Ten převod stál tenkrát nehorázný balík peněz ale neměl jsem moc na výběr…
Tak to je taky docela síla. Dneska už to naštěstí řešit lze. Nová karta v zahraničí by mě ale stála u ČSOB 4000,- Kč. Tak snad ji nebudu potřebovat :)
Nová karta u ČSOB 4000 Kč? s tím, že máte normální účet v Čechách?
Moc nechápu dotaz… účet mám normálně v čechách a pokud ztratím kartu v zahraničí, dá se nějak zařídit duplikát, ale stojí 4000,- Kč. Jaký proces za tím ale konkrétně stojí, nevím… Kreditku jsem totiž naštěstí ještě neztratila :)
ou to som si doteraz vôbec neuvedomil, že keby mi napríklad niekto ukradol mobil, tak som úplne bezmocní a nepríhlasim sa do internet bankingu a v zahraničí to je ešte horšie
Nemít kreditku ani mobil, tak já nevím co bych dělal. Byl bych úplně ztracený, ještě k tomu v zahraničí…
Proto se doporučujeme dát si hotovost na 2 různá místa. V případě krádeže čí ztráty máte pořád nějakou hotovost či kartu.
Stalo se mi něco podobného v Thajsku. Tam jsem to řešil tak, že mi rodiče poslali peníze přes western union. Tyto pobočky jsou po celém Světě a platba přišla prakticky online. Horší bylo najít někoho, kdo mě zdarma převezl do většího města (což bylo z našeho hotelu cca 250km) :)
Malí virtuálové, případně šedivky – přijde mi že zde by nebyl problém s nestandardním požadavkem na zaslání nové SIM do zahraničí, nebyl by tak velký tlak na jediný správný postup ověření požadavku/adresáta apod.
Fio jako jedna z mála českých bank, nebo možná jediná, umí podpis čistě certifikátem, bez mobilu, bez čehokoliv navíc. Navíc to moc nepropaguje, takže se toho nejspíš cíleně nechytne ani žádný malware. To je asi nejjistější. Pak některé banky umí (za dodatečnou úplatu) poskytnout čtečku čipových karet a kartu pro autorizování transakcí bez mobilu, ale tu samozřejmě lze také ztratit.
Další možnost je třeba mobilní bankovnictví, alespoň u KB pokud má člověk aplikaci z AppStoru (iPhone, Android) a aktivuje si ji, pak lze i při připojení přes wifi posílat platby bez dalšího ověřování SMSkou. Paradoxně tak mobilní bankovnictví je skutečným internetovým bankovnictvím, postačuje mít internet, narozdíl od klasického internetového „počítačového“, kde je navíc potřeba telefon.